گل آزالیا

نحوه نگهداری و پرورش گل آزالیا

گل آزالیا که از خانواده اریکاسه می باشد، یک گل فوق العاده زیبا، زینتی و پرطرفدار بین مردم است. این گیاه بومی آمریکا و هند می باشد و به طور کلی برای فضای باز، تراس و بالکن مناسب است.

گلدهی این گیاه در فصل های پاییز و زمستان انجام می شود، آزالیا به صورت درختچه یا درخت های کوچک می باشد که برگ های متناوب دارد. برگ های این گیاه چرمی و خزان شونده هستند.گل های آزالیا درشت و در رنگ های بنفش، زرد، قرمز وسفید می رویند. این گل ها معمولا به صورت تکی هستند و گاهی اوقات به صورت گروهی قرار می گیرند، آزالیا دارای ۵ کاسبرگ است و جام گل نامتقارن آن قیفی شکل و لوله ای می باشد و میوه این گیاه دراز و کپسول شکل است.

نام علمی این گیاه خرزهره هندی می باشد و بیش از ۵۰ نوع از این گیاه زیبای گل دار وجود دارد، این گیاه بر اساس اندازه گل و فصل گلدهی دسته بندی می شود و ارتفاع آزالیا تا حدود ۵ متر می رسد‌.

همانطور که گفته شد گیاه آزالیا بیشتر مناسب فضای باز است‌ و اگر قصد نگهداری از این گل زیبا را در منزل دارید، باید به فکر یک نسیم دائمی نیز باشید.

محیط نگهداری آزالیا برای گلدهی، باید کمی سرد باشد ، می‌توانید در ماه اسفند و اوایل اردیبهشت گلدان را تعویض کرده و آن به یک مکان خنک انتقال دهید. این گیاه را در ماه اردیبهشت و خرداد در سایه قرار دهید. این گیاهان محیط گرم را دوست ندارند‌ و همچنین باید از گلدان های سفالی برای گیاه آزالیا استفاده کنید تا از سرما محفوظ بماند‌. گیاه آزالیا هوای مرطوب و باد ملایم را دوست دارد و باید حتماً در معرض وزش نسیم قرار بگیرد ، آزالیا را در ماه های مهر و اسفند از نور خورشید دور نگه دارید.

نحوه  نگهداری و پرورش آزالیا

آبیاری آزالیا :

خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد، آبیاری آزالیا باید به گونه‌ای باشد که خاک آن کاملا خیس شود و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.توجه کنید که بعد از خارج شدن آب، زیر گلدانی را از آب اضافی خالی کنید.

دقت کنید که اگر خاک این گیاه خشک شود، آزالیا پژمرده شده و آب را جذب نمی کند و آب بدون اینکه جذب خاک شود،از کناره گلدان خارج می شود‌.

در این مواقع می توانید گلدان را در ظرف بزرگ آب قرار دهید تا گیاه آب مورد نیاز خود را از کف گلدان جذب کند.

در فصل بهار و تابستان، گیاه آزالیا باید با توجه به شرایط آب و هوایی، به صورت روزانه مانند گل های باغچه آبیاری شود.

 

نور مورد نیاز آزالیا :

آزالیا نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، تابش مستقیم نور آفتاب، می تواند منجر به وارد شدن صدمه به این گیاه شود. آزالیا در فصل رشد(پاییز و زمستان)به نور کامل احتیاج دارد؛ اما دقت کنید که در فصل تابستان باید آن را در سایه نگهداری کنید.

 

دما و رطوبت مناسب آزالیا :

این گیاه به هیچ عنوان با گرما سازگار نمی باشد. این گیاه برای شکوفه زدن باید حداقل ۶ هفته در سرما، با دمای روزانه حداقل ۱۸ درجه سانتیگراد و شبانه حدود ۱۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرد. پایین بودن دما مشکلی برای آزالیا ایجاد نمی‌کند، اما بالا بودن دما می تواند باعث بروز مشکلاتی برای این گیاه شود.

آزالیا به رطوبت بسیار علاقه مند می باشد و برای فراهم کردن رطوبت مورد نیاز این گیاه، می توانید از روش جزیره استفاده نمایید و یا گیاه را غبار پاشی کنید‌.

 

خاک و کود دهی مناسب آزالیا :

گیاه به خاک سبک و حاصلخیز احتیاج دارد. همچنین ph خاک باید اسیدی باشد و دارای زهکشی مناسب باشد.

مناسب ترین ترکیب خاک برای آزالیا، خاک گلدان، پیت ماس ، شن و پرلیت است.

یکی از اساسی ترین نیاز های گل آزالیا تغذیه آن است. برای تغذیه آزالیا می‌توانید از اواخر اسفند، با کود کامل و کود حاوی آهن گیاه را کوددهی کنید و کوددهی را هر دوهفته یکبار تا اوایل ماه تیر انجام دهید.

همچنین می توانید برای مراقبت بهتر از این گیاه ، به خاک آن تفاله چای اضافه کنید ، تفاله چای میتواند ph خاک را اسیدی کند.

 

هرس کردن آزالیا :

بعد از اتمام دوره گلدهی این گیاه(فصل بهار)می توانید آن را هرس کنید. دقت کنید که حداکثر تا اوایل ماه تیر آزالیا را هرس کنید ، زیرا اگر بعد از این تاریخ اقدام به هرس کردن نمایید زمان کافی برای تشکیل غنچه ها نخواهد بود و آزالیا شما شاخ و برگ بدون گل تولید می کند.

 

مشکلات رایج آزالیا :

زرد شدن و وجود تار عنکبوت در سطح زیرین برگ ها.

این مشکل به علت وجود کنه های قرمز پیش می آید‌ می‌توانید از سم کنه کش استفاده کنید و همچنین رطوبت گیاه را تامین نمایید.

به وجود آمدن لکه سیاه بر روی گل ها.

این مشکل به علت استفاده از مواد براق کننده شیمیایی به وجود می آید به هیچ عنوان از این مواد استفاده نکنید.

پرواز حشرات در اطراف گل ها.

می توانید از حشره کش استفاده کنید.

سیاه شدن برگ ها.

دلیل به وجود آمدن این مشکل سردی هوا است.گلدان را به مکان گرمتری منتقل کنید.

باز نشدن غنچه ها .

علت باز نشدن غنچه ها،گرم بودن هوا و یا آبیاری زیاد است.

ریز بودن برگ ها و عدم گلدهی.

این مشکل به علت کمبود مواد مغذی در خاک به وجود می آید.

 

تکثیر آزالیا :

برای تکثیر این گیاه میتوانید از قلمه های نیمه سخت ساقه های جوان استفاده کنید.این کار را در اواسط تابستان انجام دهید.

برای انجام این روش، قلمه هایی به طول ۸الی۱۰ سانتی متر از گیاه جدا کرده و در بستر کاشت حاوی مخلوطی از پرلیت و پیت ماس، به عمق ۲ الی ۳ سانتی متر بکارید دقت کنید که دمای خاک باید حدود ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. همچنین غبارپاشی به قلمه انجام شود، هرگاه شاهد نشانه هایی از ریشه دار شدن قلمه بودید، برای مدت دو الی چهار هفته آن را در مکانی با دمای ۷ درجه قرار دهید، سپس دما را ۲ درجه کاهش دهید.

انواع آزالیا :

همانطور که پیشتر ذکر شد، گیاه آزالیا دارای گونه های مختلف با تنوع رنگی زیاد است.

دو نوع آزالیا هندی و آزالیا ژاپنی از مهمترین گونه های این گیاه در کشور ما می باشند.

آزالیا هندی

گل آزالیا هندی معمولا در اواسط بهار باز می شود، این گل ها قیفی شکل بوده و قطر حدود ۵الی۸ سانتی متر و طول ۳ سانتی متر دارد. ارتفاع این گونه به حدود یک و نیم متر می رسد. برگچه های این گیاه به رنگ سبز تیره، نیزه ای و یا تخم مرغی باریک می باشد. گل‌های این گیاه به صورت خوشه‌ای و به تعداد ۲الی۵ گل، در انتهای هر شاخه ظاهر می شوند. به طور کلی ۵۰ نوع آزالیا هندی موجود می باشد.

آزادی های ژاپنی

این نوع که با نام کاروم نیز شناخته می‌شود، دارای تفاوت هایی با گونه هندی می باشد. تفاوت بین دو نوع گونه در اندازه آن است. گونه ژاپنی نسبت به گونه هندی، درشت تر بوده و برگ های آن ظریف تر است. این گونه تعداد گل های بیشتری دارد، گل ها به رنگ بنفش و سرخ دیده می شوند.گوپه ژاپنی در اردیبهشت گلدهی دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر