نخل شامادورا

نخل شامادورا با نام علمی chamaedorea elegans از دیرباز به عنوان یک گیاه آپارتمانی استفاده می شده. این گیاه دوست داشتنی با شاخ و برگ های سبز تیره، برای اولین بار در آمریکای مرکزی کشف شد و بلافاصله به یک نخل خانگی محبوب تبدیل گردید. این گیاه به صورت شاخ و برگ های جذاب،که روی یک تنه نازک قرار گرفته اند رشد میکند. گاهی اوقات می توان نمونه های تک ساقه را هم پیدا کرد اما اغلب نخل شامادورا به صورت دسته های کوچک باش می کنند به طوری که شبیه درخت های نخل مانند در گلدان های جذاب هستند شاخه ها در گل آرایی تزیینات تاج گل محبوب هستند زیرا می توانند تا چهل روز پس از بریدن از گیاه زنده بماند. نخل شامادورا رشد کندی دارد و سالها طول میکشد تا به قد کامل برسد(حدود ۶۰ سانتی متر تا ۲ متر در داخل آپارتمان و حدود ۲تا۵ متر در فضای باز)

 

مراقبت از نخل شامادورا :

نخل شامادورا یکی از محبوب‌ترین نخل های آپارتمانی است که در اکثر کشورهای معتدل رشد می کند و به دلیل سازگاری با نور نسبتا کم و تحمل دماهای پایین تر،مورد علاقه قرار گرفته است.در میان تمام درختان نخل،نخل های شامادورا گیاهی عالی برای شروع پرورش گیاهان،به خصوص برای مبتدیان می باشد. همانطور که گفته شد نخل شامادورا به نور کم مقاوم است و همچنین به آب بیش از حد نیز حساس می باشد. بنابراین توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و دریافت نور مستقیم و زیاد خورشید،منجر به از بین رفتن این گیاه می شود.

نور مورد نیاز نخل شامادورا :

این گیاهان کم نور در نظر گرفته می شوند،اما این به معنای نبود نور نیست،نخل های شامادورا بهترین عملکرد خود را در نور روشن و فیلتر شده خورشید انجام می دهند.

 

خاک مناسب نخل شامادورا :

اگر از این گیاه در داخل خانه مراقبت میکنید،هر مخلوط گلدانی،باکیفیت بالا که بر پایه پیت ماس باشد کافی است. برای خارج از منزل نیز این نخل تقریباً در هر خاکی، اعم از شنی،لومی یا خاک رس به خوبی رشد می کند،اما خاک شور را نمی تواند تحمل کند.

 

آبیاری نخل شامادورا :

مانند بسیاری از نخل ها،نخل های شامادورا نیز به آبیاری بیش از حد حساس هستند و نمی‌توانند غرق شدن در آب و ماندن در یک مخلوط گلدانی اشباع را تحمل کنند. در حالت ایده آل،رطوبت را در سطح یکنواخت نگه دارید. زمانی به آبیاری اقدام کنید که حدود ۲ تا ۳ سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد.

اگر برگ های گیاه به رنگ زرد،تغییر رنگ دادند نشان دهنده تشنگی گیاه می باشد.بنابراین به آن بیشتر آب بدهید.

 

دما و رطوبت مناسب نخل شامادورا :

نخل شامادورا دمای اتاق را بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد ترجیح می دهد. این گیاه می‌تواند دمای پایین ۱۰ درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند،اما اگر دچار یخ زدگی بشود از بین می رود. بنابراین نخل شامادورا خود را در هوای سرد، نزدیک پنجره ها،دریچه های هوا و درهای بیرونی قرار ندهید.

این گیاه با رطوبت متوسط به خوبی رشد خواهد کرد.

اگر حاشیه برگ های گیاه،شروع به خشک شدن کردند و یا نوک برگ ها قهوه ای شد، به احتمال زیاد ناشی از بادهای سرد یا دوره های خشک طولانی مدت است.برای رفع این وضعیت،قبل از آبیاری بیش از حد،سطح رطوبت را افزایش دهید.

 

کوددهی شامادورا :

در طول فصل رشد،یک یا دو بار در ماه،با کود مایع ضعیف، گیاه را تغذیه کنید. در فصل زمستان نیاز به کوددهی نمی باشد.

 

تکثیر نخل شامادورا :

این گیاهان تقریباً همیشه از طریق بذر توسط پرورش دهندگان تکثیر می شوند. البته ممکن است بتوان یک توده را با موفقیت به دو دسته کوچکتر تقسیم کرد ،ما این کار توصیه نمی‌شود؛زیرا گیاه و ریشه های آن را تحت فشار زیادی قرار می دهد.بنابراین آنها را نمی توان با برش ساقه یا برش برگ تکثیر کرد.به طور کلی بهترین کار برای پرورش دهندگان خانگی این است که به جای اقدام به تکثیر،یک گیاه جدید خریداری نمایند.

 

تعویض گلدان نخل شامادورا :

نخل های شامادورا  سیستم ریشه ای ضعیف و رشد نسبتاً کندی دارند.بنابراین تعویض گلدان باید با احتیاط انجام شود.به طور کلی اندازه گیاهان قابل کنترل است. اگر محیط گلدان شما خراب شد،گل آلود یا اسفنجی مانند شد،برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه،اقدام به تعویض گلدان نمایید.

 

آفات و بیماری های رایج نخل شامادورا :

نخلهای شامادورا نسبت به آفات،از جمله شته ها،شپشک های آردآلود،فلس و مگس سفید،آسیب پذیر هستند.در صورت امکان،آلودگی را هرچه زودتر شناسایی کنید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

لکه های قارچی برگ و پوسیدگی ریشه،می تواند در اثر مسائل رطوبتی،مانند آبیاری بیش از حد ایجاد شوند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر