گیاه پرنده بهشتی (استرلیتزیا)

این گیاه با نام علمی( strelitzia reginae)  گیاهی شگفت‌انگیز با گل های نارنجی کمانی متمایز و آبی نیمه شب است که شبیه به پرنده ای عجیب و غریب می باشد که در فصل پاییز، زمستان و بهار از برگهای پهن آن بیرون میزند. گیاه پرنده بهشتی بومی آفریقای جنوبی می باشد.

این گیاه زیبا، برخلاف ظاهر عجیب و غریبش، شرایط نگهداری عجیب و دشواری ندارد. می توانید با کمی توجه نیازهای آن را برآورده کنید. گیاه پرنده بهشتی با نام های گل زبان پرنده، گل درنا و منقار نیز شناخته می شود. این نامگذاری ها به علت ظاهر عجیب و متفاوت آن است. گیاه پرنده بهشتی بسیار محبوب می باشد، به طوری که گل آن، به تنهایی به عنوان گل شاخه بریده، در گل فروشی ها و در دسته گل های گران و خاص به فروش میرسد.

همانطور که گفته شد، گل های این گیاه به رنگ آبی و نارنجی و به شکل پرنده ای درحال پرواز است. همچنین برگهای آن به رنگ سبز با ظاهری براق، بزرگ و تخم مرغی شکل می باشند.

شرایط نگهداری از گیاه استرلیتزیا (پرنده بهشتی):

معمولاً گیاهانی که برای نگهداری در آپارتمان مناسب هستند،با محیط مورد نیاز،برای زندگی انسان ها،سازگارند و برای نگهداری از آنها شرایط خاص و متفاوتی نیاز نمی باشد. فقط کافیست که نحوه آبیاری،کود مناسب،نور کافی، دما،رطوبت و خاک مناسب برای گیاه فراهم باشد تا شاهد رشد،زیبایی و طراوت آن باشید.

آبیاری گیاه پرنده بهشتی :

فصل رشد این گیاه بر خلاف دیگر گیاهان آپارتمانی،فصل زمستان می باشد و در همین فصل هم گیاه شروع به گلدهی می کند.به همین جهت روش آبیاری پرنده بهشتی در فصل تابستان،مقداری متفاوت از دیگر گیاهان می باشد.این گیاه در تابستان به آب کمتری احتیاج دارد و حتی بهتر است از اواسط تیرماه تا اواخر خرداد ماه،به آن آب ندهید.در ماه های دیگر هم،همین که خاک نزدیک ریشه مرطوب باشد کافی است.

نکته: زمانی که گیاه گل دارد،به آب بیشتری نیازمند است. بنابراین،خاک گیاه را چک کنید تا از مرطوب بودن آن مطمئن شوید.

نور مناسب برای گیاه پرنده بهشتی :

گیاه پرنده بهشتی،یکی از گیاهانی است که برای رشد و سالم ماندن به نور زیادی احتیاج دارد.کمبود نور برای این گیاه مضر است و منجر به بیماری آن می شود.در فصل زمستان که نور ضعیف و هوا خنک است، می توانید چند ساعتی گیاه را زیر نور مستقیم قرار دهید.در فصل تابستان که هوا گرم است،گیاه خود را پشت پنجره نورگیر قرار دهید تا نور آفتاب از پشت پنجره به پرنده بهشتی بتابد.

نکته قابل ذکر این است که نور های مصنوعی نیز برای رشد گیاه پرنده بهشتی مناسب می باشد.

خاک مناسب گیاه پرنده بهشتی :

این گیاه مانند دیگر گیاهان آپارتمانی به خاک زهکشی شده برای رشد نیازمند است.از آنجایی که پرنده بهشتی گیاهی گلدار است،نامناسب و ضعیف بودن خاک،منجر به کم شدن گل های این گیاه می‌شود.پرنده بهشتی حساسیت زیادی به ph خاک ندارد،اما خاک قلیایی برای آن مناسب تر است.

برای نگهداری از این گیاه خاص،باید از خاک مغذی و غنی استفاده نمایید.پیشنهاد ما به شما ترکیب خاک باغچه،کود دامی و شن درشت است.

دمای مناسب برای پرنده بهشتی :

از آنجایی که ریشه های این گیاه به صورت بوته ای هستند،سرمای شدید و هوای منفی صفر درجه باعث یخ زدن واز بین رفتن آن میشود. همچنین هوای گرم نیز برای گیاه مضر می باشد.مناسب ترین دما برای نگهداری از پرنده بهشتی در آپارتمان،دمایی بین ۱۶ تا ۱۹ درجه سانتیگراد است.

اگر از گیاه پرنده بهشتی در باغچه و فضای باز نگهداری می کنید،سعی کنید در فصل زمستان،آن را به گلدان منتقل کرده و به داخل ساختمان انتقال دهید.البته اگر شرایط جابجایی مهیا نبود،می‌تواند در شب های زمستان که هوا به شدت سرد میشود،روی گیاه پلاستیک بکشید و همچنین روی خاک را با مقدار بیشتری از خاک باغچه بپوشانید تا بوته گیاه یخ نزند.

رطوبت مناسب گیاه پرنده بهشتی :

یکی دیگر از علاقمندی های این گیاه جذاب،رطوبت است. برای تامین رطوبت این گیاه در آپارتمان می توانید از روش جزیره در زیر گلدانی استفاده نمایید.همچنین محیط گلخانه نیز برای نگهداری از این گیاه مناسب می باشد.

کوددهی گیاه پرنده بهشتی :

همانطور که گفته شد،فصل گلدهی این گیاه زمستان است؛بنابراین کوددهی مناسب در این فصل از اهمیت زیادی برخوردار است.می توانید از کود های Npk برای پرنده بهشتی استفاده نمایید.به طور کلی کود های دارای پتاسیم زیاد،برای رشد و گلدهی این گیاه بسیار مناسب می باشد.

تعویض گلدان گیاه پرنده بهشتی :

برعکس برخی گیاهان که با تعویض گلدان میانه خوبی ندارند،بهتر است که گلدان گیاه پرنده بهشتی،سالی یکبار تعویض شود.این کار به رشد گیاه کمک شایانی میکند. گلدان مناسب برای این گیاه،گلدان گود و عمیق می باشد، زیرا ریشه های پرنده بهشتی زیاد و عمقی هستند.همچنین دقت کنید که کف گلدان سوراخ های زهکش مناسبی داشته باشد.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر