گل بابا آدم

گیاه بابا آدم

این گیاه با ظاهری زیبا و منحصر به فرد بهترین گزینه برای کسانی می باشد که به دنبال پرورش گل و گیاهان متفاوت هستند. همچنین برای هدیه دادن نیز پیشنهاد میشود.

برگ های گیاه بابا آدم پهن، بزرگ، سبز رنگ و ظاهری به شکل قلب دارند و به دلیل شبیه بودن برگ های این گیاه به گوش فیل به آن گیاه گوش فیل هم می گویند.

گیاه بابا آدم از خانواده آراسه می باشد و این گیاه دارای ۷۰ گونه متفاوت است که شامل رنگ ها و سایز های گوناگون می باشند و همه آنها برای رشد به محیطی گرم و مرطوب احتیاج دارند.

از معروفترین انواع گیاه بابا آدم می توان به آلوکازیا آمازونیکا، آلوکازیا مکروریزو و الوکازیا زبرینا اشاره کرد.

گیاه بابا آدم ریشه های مقاومی در زیر آب دارند، به همین دلیل در هوای آزاد در نزدیکی رودخانه ها و باتلاق ها می روید. اما نگهداری از این گیاه زیبا و خاص در منزل نیز امکان پذیر است. بابا آدم معمولا گل‌های کم و محدودی دارد و اکثرا در محیط آزاد گل می دهد و گلهای گیاه بابا آدم مخروطی شکل هستند و در برابر برگ های فوق‌العاده زیبای این گیاه اهمیت چندانی ندارند.

شیره گیاه بابا آدم سمی و حساسیت زا می باشد و اگر با پوست تماس پیدا کند ایجاد خارش و سوزش می کند، بنابراین توصیه می شود این گیاه را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

ریشه گیاه بابا آدم دارای خواص درمانی بسیاری است و حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، ویتامین B6 و C می باشد و از ریشه گیاه بابا آدم معمولا به صورت جوشانده یا دم کرده استفاده می شود.

از مهمترین خواص ریشه گیاه بابا آدم می توان به درمان کم خونی، بهبود بیماری نقرس، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

گیاه بابا آدم در زبان انگلیسی به African mask معروف است، به همین دلیل برخی گمان می‌کنند که این گیاه بومی آفریقا می باشد؛ اما این گیاه هیچ ارتباطی با آفریقا ندارد، بلکه گیاه بابا آدم بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا است ( اندونزی،فیلیپین،مالزی)

نگهداری از این گیاه در آپارتمان کار آسانی است، اما باید محیط آن گرم و مرطوب باشد.

در ادامه به توضیح درباره شرایط نگهداری و پرورش این گیاه متفاوت و بی همتا می پردازیم.

آبیاری :

گیاه بابا آدم به آب زیادی احتیاج دارد، اما قبل از آبیاری اجازه دهید که سطح رویی خاک خشک شود و جمع شدن آب در خاک و اطراف ریشه گیاه، احتمال آلوده شدن به آفات را افزایش میدهد.

نور :

گیاه بابا آدم برای رشد نیاز به نور متوسط و محیط نیمه روشن دارد، این گیاه را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا دچار سوختگی میشود.

رطوبت :

همانطور که گفته شد گیاه بابا آدم بومی مناطق گرم و مرطوب است، پس به طبع رطوبت را دوست دارد‌ و می توانید رطوبت مورد نیاز گیاه خود را از طریق غبارپاشی فراهم کنید. اسپری کردن آب روی برگ های این گیاه، کمک زیادی به بزرگ شدن سایز برگ ها می کند و لازم به ذکر است که در غبار پاشی زیاده روی نکنید، زیرا امکان بروز آفات وجود دارد.

همچنین می توانید از روش جزیره برای تامین رطوبت گیاه بابا آدم استفاده کنید ( زیر گلدانی را از سنگریزه و آب پر کنید و گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید، در این روش آب موجود در زیر گلدانی به مرور تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم می آورد)

دما :

از آنجا که زیستگاه گیاه بابا آدم، جزایر گرم و مرطوب جنوب شرقی آسیا می باشد، پس گرما را ترجیح می دهد. این گیاه به سرما علاقه ای ندارد و اگر دمای محیط نگهداری آن پایین باشد موجب پژمرده شدن یا حتی از بین رفتن برگ های این گیاه می‌شود ، دقت کنید که بابا آدم را در نزدیکی وسایل سرمایشی قرار ندهید.

خاک :

خاک مناسب برای گیاه بابا آدم باید سبک با زهکش مناسب باشد، می توانید از مخلوط خاک لومی، ماسه، کود دامی و خاک برگ برای این گیاه استفاده کنید.

کود دهی :

می‌توانید در فصل رشد، مقدار کمی از کودهای نیتروژن به گیاه بابا آدم بدهید.

 

چند نکته مهم :

. رشد گیاه بابا آدم بسیار سریع می باشد، بنابراین برای کاشتن این گیاه، گلدانی بزرگ در نظر بگیرید.

. گلدان را سالی یکبار تعویض کنید.

. حدالامکان از گلدان های سفالی برای گیاه بابا آدم استفاده کنید، زیرا گلدان سفالی به تنفس و تهویه ریشه‌های گیاه کمک می کند.

. ساقه ها و برگ های بیمار و پژمرده را از گیاه جدا کنید.

 

 مشکلات و بیماری ها :

ریزش برگ ها :

علت ریزش برگهای گیاه بابا آدم میتواند کمبود نور باشد، گیاه را به مکان پرنور انتقال دهید و توجه کنید که نور خیلی شدید و مستقیم نباشد.

زرد شدن برگ ها :

آبیاری زیاد و جمع شدن آب درون گلدان می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه بابا آدم شود‌آبیاری را کاهش دهید و خاک و گلدان را از جهت زهکشی مناسب بررسی کنید.

اگر حاشیه برگ گیاه زرد شد، علت آن کمبود مواد مغذی خاک است، می‌توانید از کود مناسب استفاده نمایید.

خشک شدن برگ ها :

رطوبت پایین محیط نگهداری می تواند منجر به خشک و شکننده شدن برگهای گیاه بابا آدم شود، رطوبت محیط را افزایش دهید.

رنگ پریدگی برگ ها :

نور زیاد و کمبود مواد مغذی می تواند باعث رنگ پریدگی برگهای گیاه بابا آدم شود، در صورت کمبود مواد مغذی از کود استفاده کنید و نور محیط را بررسی نمایید.

وجود لکه های زرد رنگ بر روی برگ ها :

کمبود مواد مغذی و سرد بودن محیط،می تواند منجر به پدید آمدن لکه های زرد بر روی برگهای گیاه بابا آدم شود.

شل شدن برگ ها :

تشنگی گیاه بابا آدم و قرار گرفتن در سرما یا گرمای شدید می‌تواند منجر به شل شدن برگ ها شود، دمای محیط را تنظیم کنید و در صورت نیاز به گیاه آب بدهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر