گل بگونیا

بگونیا

گیاه بگونیا دارای برگ ها و گل های جذاب و خیره کننده ای است که دارای ۱۰۰۰ گونه در نقاط مختلف جهان می باشد. این گیاه بر اساس انواع گل ها، برگ ها و همچنین روش تکثیر آن با یکدیگر متفاوت هستند.

در کشور ایران، بگونیا عروس به علت دارا بودن گل های زیبایش محبوبیت بسیاری دارد. از جمله گونه های مختلف بگونیا می توان به گونه برگی، همیشه گلدار و تکمه ای اشاره کرد. این گونه ها از لحاظ ظاهر با یکدیگر متفاوت می باشند و گل های گیاه بگونیا به رنگ های صورتی، قرمز و سفید دیده می شوند و برخی از گونه ها فاقد گل می باشند.

انواع مختلف گیاه بگونیا :

بگونیا تکمه ای

این نوع از بگونیا دارای ساقه ضخیم و آبدار و همچنین برگ های گوشتی است که به رنگ های مختلف دیده می شود. بگونیا تکمه ای یکی از محبوب ترین انواع بگونیا به حساب می‌آید که به نور غیر مستقیم خورشید و رطوبت فراوان احتیاج دارد. هنگام کشت بگونیا تکمه ای باید در خاک پیت و یا مخلوطی از ماسه و پیت قرار بگیرد. همچنین دمای مناسب کشت دمای ۱۳ درجه سانتی گراد می باشد و در صورتی که بوته های این گیاه تا ارتفاع ۵ سانتی متر رشد کند، باید آن را به گلدان کوچک انتقال دهید و به خاک آن مقداری کود گاوی یا اسبی اضافه نمایید. گل‌های این گیاه به صورت خوشه‌ای رشد می کنند. اغلب گل های میانی بگونیا تکمه ای از نوع نر و گل های کناری از نوع ماده می باشند. از آنجایی که گل های نر نسبت به گل های ماده زیبایی بیشتری دارند، بنابراین گل های ماده را هرس کنید تا امکان رشد گل های نر افزایش یابد.

بگونیا برگی (رکس)

یکی از جذابیت های زیبای بگونیا برگی، وجود برگ های قلبی شکل آن است. حاشیه این برگ ها به رنگ های سبز، نقره ای، خاکستری، سفید، سیاه و قرمز دیده می شوند. این گیاه به رطوبت علاقه‌مند است و از فصل بهار تا پاییز نیاز به آبیاری مداوم دارد. گلدان بگونیا برگی را سالی یکبار تعویض کرده و آن را در خاکی مملو از پیت ماس سیلیسی بکارید.

بگونیا همیشه گلدار

این گیاه از گیاهان آپارتمانی محبوب می باشد که در باغچه یا گلدان کاشته می شود. بگونیا همیشه گلدار ارتفاعی بین ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر دارد و برگ های آن به رنگ ارغوانی و سبز پدیدار می شود. از نیازهای اساسی این گیاه می‌توان به خاک زهکشی شده، محیط گرم و تابش نور خورشید اشاره کرد. همچنین این گیاه از طریق قلمه یا کشت بذر تکثیر می شود. دقت کنید که کاشت بذر برای بگونیای همیشه گلدار، باید در اواخر فصل زمستان انجام شود. بذر این گیاه برای رشد به رطوبت فراوان احتیاج دارد. یکی از زیباترین انواع گونه ی بگونیا همیشه گلدار، بگونیا عروس می باشد.

بگونیا عروس

به طور قطع بگونیا عروس یکی از جذاب ترین و زیباترین گل ها برای نگهداری در آپارتمان به حساب می آید. این گیاه دارای گل های زیبایی است که به رنگ های قرمز، صورتی، سفید و طیفی از این رنگ ها پدیدار می شوند. این گیاه دارای ساقه های سرخ است و همچنین برگ های آن براق می باشند. بگونیای عروس به نور زیادی احتیاج دارد ولی دقت داشته باشید که در فصل تابستان و روزهایی که آفتاب به صورت شدید و مستقیم می تابد، در معرض نور خورشید ماندن این گیاه، موجب سوختن برگ های آن می شود.

شرایط پرورش و نگهداری بگونیا

. آبیاری بگونیا :

مناسب ترین زمان آبیاری این گیاه، زمانی است که خاک آن خشک شده باشد. که این زمان نسبت به دمای محیط، متفاوت می باشد. توجه داشته باشید که در فصل تابستان که هوا گرم است، این گیاه به آبیاری بیشتری احتیاج دارد. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که آبیاری بیش از حد منجر به افزایش ترشح هورمون اتیلن شده و باعث زرد شدن برگ های بگونیا می شود.

 

. نور مورد نیاز بگونیا :

این گیاه برای رشد مناسب و همچنین گلدهی خوب، به نور طبیعی خورشید احتیاج دارد. یکی از مهمترین دلایلی که این گیاه گلدهی ندارد، نرسیدن نور کافی خورشید به آن می باشد. بنابراین برای نگهداری از گیاه بگونیا، چه در فضای آپارتمان و چه در باغچه حتماً مکان پور نوری را برایش در نظر بگیرید.

 

. دما و رطوبت مناسب بگونیا :

گیاه بگونیا به سرما بسیار حساس می باشد و کمترین دمایی که میتواند تحمل کند، حدود ۱۵ درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که این گیاه را به هیچ عنوان در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید، زیرا باعث کاهش رشد آن می شود.

بگونیا برای رشد مناسب به رطوبت احتیاج دارد. برای تأمین رطوبت این گیاه می توانید زیر گلدانی را از سنگریزه پر کرده و درون آن آب بریزید. سپس گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید. این روش باعث می شود تا فضای مرطوب برای این گیاه فراهم شود.

 

. خاک و کوددهی مناسب بگونیا :

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که خاک این گیاه برای رشد بهتر باید داشته باشد، عبور سریع آب می باشد‌. به همین جهت بهتر است از ترکیب مساوی پرلیت، پیت ماس و کوکوپیت برای بگونیا استفاده نمایید. همچنین از خاک کمپوست و یا ترکیب پیت ماس و خاک برگ نیز میتوانید استفاده کنید. علاوه بر آن در زمان گلدهی بگونیا، جدا از تقویت خاک، مقداری سنگریزه نیز به آن اضافه کنید.

برای گلدهی مناسب گیاه بگونیا بهتر است که ماهی یکبار از کود ۳۶-۱۲-۱۲ (کود پتاس بالا) استفاده کنید. همچنین هر دو هفته یکبار با کود ۲۰-۲۰-۲۰ گیاه را تغذیه نمایید.

افزودن یک لایه ورمی کمپوست نیز جهت تقویت خاک مناسب می باشد. از آنجایی که بگونیا تمایل زیادی به دریافت فسفر دارد، می توانید از پودر مغز استخوان برای آن استفاده نمایید.

 

. تکثیر گیاه بگونیا :

متداول ترین روش برای تکثیر بگونیا، کاشت بذر و قلمه زدن می باشد.

بذر این گیاه برای رشد،نیاز دارد که حدود یک سانتی متر زیر خاک قرار بگیرد و همچنین در معرض نور مناسب خورشید باشد.

برای انجام روش قلمه زدن، ابتدا یک شاخه بدون گل، به اندازه حدودی ۱۰ سانتی متر را جدا کرده و در خاک قرار دهید. توجه کنید که از قسمت گره ها گیاه را برش بزنید و همچنین بهتر است برش به صورت اریب باشد. سپس گیاه را در مکانی گرم و نیم سایه قرار دهید و توجه کنید که قلمه از نور مستقیم خورشید در امان باشد اما نور مناسب را دریافت کند. بعد از حدود یک تا دو روز گیاه آبیاری کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر