بیماری گل های سانسوریا و راه درمان آن

سانسوریا از مقاوم ‌ترین گیاهان درون خانه‌ ای و متعادل است و کمترین میزان خرابی را در میان گیاهان آپارتمانی دارد. شاید به جرات بشه گفت سانسوریا کمترین میزان خرابی را در میان گیاهان آپارتمانی دارد. این گیاه همیشه سبز به سایه و خشکی مقاوم است و نه تنها برای حیات و رشد به شرایط ویژه‌ای نیاز ندارد بلکه قابلیت تصفیه و پاکسازی هوا و گازهای سمی و مضر را دارا می باشد ، از این رو نگهداری از آن برای ادارات، کارخانه‌ها و بانک‌ها و به طور کلی مکان‌های کم نور مناسب است .

اما بعضی از این گیاهان دچار بیماری می شوند که ما در اینجا چند نمونه از آن را بررسی می کنیم و راه حل آن را بیان می کنیم.

زرد یا کمرنگ شدن برگ‌ های سانسوریا
نبودن نور کافی در محیط و یا از بین رفتن مواد مغذی خاک می‌تواند باعث کمرنگ شدن یا زرد شدن برگ‌های سانسوریا شود. برای حل این مشکل شما می توانید گیاه را به مکانی با نور متعادل و غیر‌مستقیم برده و از تقویت کننده و کودهای مناسب استفاده کنید.

خشک شدن یا چروک شدن برگ‌های سانسوریا
خشک شدن یا چروک شدن برگ‌های سانسوریا علل متعددی دارد ؛

کم آبی : باتوجه به اینکه سانسوریا به کم آبی مقاوم است، هر موقع خاک گلدان خشک شد کمی آن را سیراب کنید. از دادن حجم زیاد آب به گیاه پرهیز کنید زیرا باعث پوسیدگی ریشه و بی حالی گیاه می‌شود.
نور زیاد : سانسوریا به کم نوری مقاوم است پس بهتر است گیاه را به مکانی با نور‌متعادل و غیر‌مستقیم منتقل کنید. نه اینکه فقط در یک اتاق تاریک قرار دهید .
دمای نامناسب : سانسوریا یک گیاه متعادل است و در سرما یا گرمای شدید واکنش نشان می‌دهد. بهترین دما برای این گیاه بین ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. سرمای بیش از حد ممکن است باعث لوله یا سیاه شدن برگ‌ها شود ، گرمای بیش از حد هم باعث خرابی برگ ها می شود.

لوله شدن برگ‌های سانسوریا
تغییرات دمایی ناگهانی، گرما و سرمای شدید می‌تواند یکی از علل لوله شدن برگ‌ها باشد. پس حتماً دمای محیط را متعادل یعنی بین ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه شود و از قرار دادن آن در کنار وسیله های سرمایشی و گرمایشی خودداری کنید. دمای بالا همچنین می‌تواند باعث خشکی و زردشدن کناره‌های برگ‌ها ‌شود. یکی دیگر ازعوامل لوله شدن برگ سانسوریا می‌توان به نور زیاد، رطوبت کم یا زیاد باشد.

 شپشک آرد آلود
شپشک آردآلو یکی از آفات رایج سانسوریاست که باعث زرد، بدشکلی و خم‌شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

برای درمان شپشک آردآلو ابتدا با استفاده از دستمال کاغذی سطح برگ‌ها را تمیز کنید و از سم‌ هایی که در مقاله های بعد به آن اشاره می کنیم استفاده کنید .

بیماری قارچی و ایجاد لکه روی برگ‌ها

تشکیل زخم‌های متورم و آبدار قهوه‌‌ای رنگ روی برگ‌های سانسوریا نشان دهنده این نوع بیماری‌ قارچیست که علت آن رطوبت بالای محیط و نبود تهویه مناسب است . برای این مشکل ابتدا باید به مکانی با تهویه مناسب منتقل کنید و سسپس از سم های مناسب برای از بین بردن بیماریه قارچی استفاده کنیم .

حاشیه نامرتب و سوراخ روی برگ‌های سانسوریا
علت سوراخ‌های روی برگ سانسوریا وجود حشرات است که از این برگ‌ها تغذیه می‌کنند. برای مقابله با حشرات باید از سم حشره کش استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر