گیاه پاچیرا (درخت پول)

پاچیرا (aquatica pachira)  به گیاه پول معروف است و یکی از گیاهان آپارتمانی زینتی محسوب می‌شود.

این گیاه بسیار کم توقع می باشد و همین امر موجب محبوبیت پاچیرا بین مردم جهان شده است.گیاه پاچیرا یا به اصطلاح درخت شانس یا درخت پول، گیاهی با تمدن بالا می باشد.

این گیاه در فرهنگ چین،به دلیل پیشرفت،رشد و کسب درآمد از اهمیت بالایی برخوردار است.

این گیاه از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است و جزو گیاهان معروف صادراتی کشور تایوان می باشد. اکثر مردم جهان به این گیاه خاص، اعتقاد بیش از اندازه ای دارند و از آن استقبال خوبی کرده اند؛ به طوری که این گیاه در سال ۲۰۰۵ توانسته است حدود ۷ میلیون دلار برای کشور صادر کننده آن (تایوان) درآمدزایی کند.

گیاه پاچیرا گیاهی با سرعت رشد بالا می باشد،که برگهای آن به رنگ سبز پر رنگ با طول کشیده و پنجه مانند است. ساقه این گیاه بلند، صاف با قابلیت ارتجاعی می باشد که اکثر اوقات برای زیبایی بیشتر، ساقه های پاچیرا را به هم می بافند.

شرایط نگهداری پاچیرا (درخت پول) :

نور مناسب پاچیرا :

همانطور که گفته شد، پاچیرا گیاهی کم توقع است و نگهداری از آن زحمت زیادی ندارد. به طور کلی این گیاه زیبا نیاز به نور متوسط دارد، همچنین در محل هایی با نور کم و سایه، مانند گوشه اتاق در آپارتمان و محل کار میتواند به راحتی رشد کند. قرار گرفتن در سایه برای گیاه پاچیرا مشکلی به وجود نمی آورد.

آبیاری پاچیرا :

گیاه پاچیرا نیاز به آب زیادی ندارد. در فصل زمستان، هفته ای یکبار و در فصل تابستان که هوا گرم میباشد و دمای محیط افزایش پیدا می‌کند، در هفته دو بار به آبیاری نیاز دارد. لازم به ذکر است که هنگام آبیاری گیاه پاچیرا دقت کنید که آب روی ساقه این گیاه نریزد، زیرا منجر به پوسیدگی ساقه گیاه می شود. همچنین آبیاری زیاد برای گیاه پاچیرا بسیار مضر است و باعث سیاه شدن نوک برگ ها و زرد شدن آنها می شود.

رطوبت مناسب پاچیرا :

گیاه پاچیرا برای رشد مناسب نیاز به رطوبت بالایی دارد (چیزی حدود ۵۰ درصد). برای تامین رطوبت مورد نیاز درخت پول، می توانید آن را بر روی یک سینی حاوی آب و سنگریزه قرار دهید (جزیره)،تا محیط اطراف آن مرطوب شود.

دمای مناسب پاچیرا :

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه پاچیرا، دمایی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

تعویض گلدان :

به طور کلی گیاه پاچیرا نیاز به تعویض زودهنگام گلدان ندارد. بهترین زمان برای عوض کردن خاک و گلدان این گیاه زمان سکون آن (زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد) یعنی تقریباً اواخر زمستان یا اواخر پاییز است.

خاک مناسب پاچیرا :

خاک مناسب برای گیاه پاچیرا باید از زهکشی و تهویه خوبی برخوردار باشد. برای پرورش و رشد این گیاه فوق‌العاده می توانید از خاک ترکیبی پیت ماس و پرلیت استفاده کنید.میزان پرلیت باید کمی بیشتر باشد.

نکته قابل ذکر این است که، از خاک کمپوست برای پاچیرا استفاده نکنید، زیرا خاک کمپوست مدت زمان بیشتری آب را درون خود نگه می دارد و ممکن است منجر به پوسیدگی گیاه شود.

کوددهی :

برای نگهداری بهتر از گیاه پاچیرا،ماهی یک بار باید آن را با کود کامل تغذیه کنید.

تکثیر گیاه پاچیرا :

تکثیر گیاه پاچیرا به دو روش انجام میشود :

۱.قلمه زدن

۲.کاشت بذر

قلمه زدن پاچیرا :

برای انجام تکثیر به روش قلمه زدن،باید قلمه ها را در اواخر فصل پاییز جدا کنید و همچنین قلمه انتخابی باید شامل دو گره باشد. بعد از جدا کردن قلمه از گیاه اصلی آن را در پیت ماس یا پرلیت قرار دهید. مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید، بعد از ریشه دهی قلمه، می توانید آن را به گلدان جدید که دارای خاک سبک و پر انرژی می باشد انتقال دهید. حال شما یک گیاه پاچیرا جدید دارید که می توانید از زیبایی بیش از اندازه آن لذت ببرید.

کاشت بذر :

برای تکثیر به روش کاشت بذر، باید بذر گیاه را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت، در آب ملایم قرار دهید. سپس آن را در خاک نرم به عمق یک سانتیمتر بکارید. لبه گلدان را با پلاستیکی شفاف بپوشانید؛ سپس گلدان را در یک اتاق با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد قرار دهید و منتظر شکوفا شدن آن باشید. بعد از جوانه زدن گیاه،کیسه پلاستیکی را جدا کرده و گلدان را در مکانی روشن تر قرار دهید.

بیماری ها و آفات پاچیرا :

اگر گیاه پاچیرا در فضای باز قرار بگیرد، معمولا مشکل قابل توجهی از بابت آفات و بیماری ها نخواهد داشت. اما اگر محل نگهداری از این گیاه فضای آپارتمان و محل کار باشد، احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد :

وجود لکه بر روی برگ ها :

پدیدار شدن لکه بر روی برگ های گیاه، به علت کمبود پتاسیم و همچنین آبیاری بیش از حد می باشد. در آبیاری به این گیاه دقت و توجه لازم را داشته باشید و برنامه ای منظم برای آن در نظر بگیرید. همچنین با استفاده از کود پتاسیم،گیاه را تقویت نمایید.

زرد شدن برگ ها :

بروز این بیماری می تواند به علت کمبود رطوبت باشد. برای برطرف شدن آن، روزی یک الی دو بار گیاه را غبار پاشی کنید تا رطوبت متعادل شود.

پوسیدگی ریشه گیاه :

پوسیدگی به علت آبیاری بیش از حد و ماندن آب در گلدان ایجاد می شود.برای رفع این مشکل سریعا گیاه را در خاک تازه، مرغوب و با زهکشی مناسب قرار دهید.

شته :

یکی از مشکلات شایع گیاهان آپارتمانی، وجود شته ها می باشد.به محض مشاهده آن ها، گیاه را شستشو داده و رطوبت را افزایش دهید تا از شر شته ها خلاص شوید. همچنین می توانید از آفت کش های مخصوص برای از بین بردن آن ها استفاده نمایید.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر