گیاه دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت

این گیاه با نام علمی Deracaena compacta  یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم است که می‌تواند به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار کند.

دراسنا کامپکت دارای ظاهری زیبا و برگ هایی کشیده به رنگ سبز پررنگ و متراکم می باشد که جلوه ی بسیار خاصی به این گیاه بخشیده است. علت نام گذاری این گیاه،نحوه قرارگیری برگ های آن می باشد. این گیاه بومی آفریقا است و از خانواده مارچوبه سانان و هم خانواده گیاه بامبو به حساب می‌آید.

مناسب ترین مکان برای گیاه دراسنا کامپکت مکانی با سایه ملایم است؛ البته که این نوع گیاه با انواع آب و هوا سازگار می‌شود و حتی در فضای باز،محیط گلخانه ای و در آفتاب کامل نیز به رشد خود ادامه می دهد.

دراسنا کامپکت نباید در سرمای شدید قرار بگیرد و همچنین باید آبیاری منظم و مناسبی داشته باشد.

 

شرایط مراقبت و پرورش دراسنا کامپکت:

 

رطوبت مناسب برای دراسنا کامپکت

به طور کلی خانواده دراسنا ها،از جمله دراسنا کامپکت به رطوبت حدود ۴۰ درصد نیاز دارد(رطوبت معمولی منزل) البته که آنها رطوبت را دوست دارند و در فصل‌های گرم سال (تابستان و بهار) که رطوبت کاهش پیدا میکند،باید با استفاده از عمل غبارپاشی یا روش جزیره،رطوبت مورد نیاز برای گیاه را تامین نمایید.

نکته:عمل غبارپاشی را زمانی که گیاه در معرض نور خورشید قرار دارد،انجام ندهید؛زیرا منجر به ایجاد لکه در برگ‌های گیاه می‌شود.همچنین سوختن برگ های دراسنا کامپکت می تواند به علت کمبود رطوبت باشد.

 

نور مورد نیاز گیاه دراسنا کامپکت

همانطور که گفته شد، دراسنا کامپکت یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری است و از نور شدید و زیاد بیزار است. این گیاه را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم (پشت پنجره با فاصله حدود ۵ متر) قرار دهید.نور شدید و مستقیم می تواند منجر به سوختن نوک برگ های دراسنا کامپکت شود.

 

دمای مناسب دراسنا کامپکت

این گیاه با هر شرایطی خود را وفق می دهد، اما سعی کنید آن را در مکانی با گرمای متوسط قرار دهید. سرمای شدید فصل زمستان می تواند به گیاه شما آسیب وارد کند.

 

بهترین خاک برای دراسنا کامپکت

برای این گیاه، از خاک سبک با زهکشی بالا استفاده نمایید. سعی کنید که میزان خاک باغچه در آن زیاد نباشد. زیرا با جمع شدن آب در انتهای گلدان، باعث زرد شدن برگهای دراسنا کامپکت خواهد شد. در ترکیب خاک این گیاه حتما از ماسه و شن استفاده کنید.

نکته : به هیچ وجه از خاک برگ در ترکیب این گیاه استفاده نکنید؛ زیرا در اثر گذشت زمان، برگ هایی که در خاک موجود هستند پوسیده شده و باعث تولید گرما و حرارت در خاک می شود و همین امر منجر به زرد شدن برگهای گیاه میشود، مناسب ترین خاک برای این گیاه، خاک کاکتوس یا بنفشه آفریقایی می باشد.

 

 

کوددهی دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت، در محیط آپارتمان معمولاً رشد آهسته ای دارد.برای تغذیه این گیاه می توانید ماهی یکبار از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

 

آبیاری گیاه دراسنا کامپکت

یکی از اقدامات لازم، قبل از آبیاری دراسنا کامپکت بررسی خاک از نظر رطوبت می باشد. به این منظور انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر خاک خشک بود می توانید گیاه را آبیاری نمایید. توجه کنید که برای آبیاری این گیاه، از آب لوله کشی استفاده نکنید؛ زیرا آب لوله کشی دارای املاح، کربنات،فلوراید و بیکربنات است، که برای دراسنا کامپکت مضر می باشد و منجر به خشکی نوک برگهای گیاه می شود. می توانید از آب جوشیده سرد شده یا آب تصفیه شده برای آبیاری گیاه دراسنا کامپکت استفاده نمایید. دقت کنید آبیاری بیش از اندازه ، باعث زرد شدن برگ ها و همچنین آبیاری کم، باعث خشکی گیاه می شود. بنابراین قبل از آبیاری،حتما وضعیت خاک را بررسی نمایید.

 

تعویض گلدان دراسنا کامپکت

تعویض گلدان برای این گیاه، باید بعد از رشد کامل ریشه ها و بیرون زدن آن ها از زیر گلدان انجام شود. رشد گیاه دراسنا به گونه ای است که،اول ریشه های گیاه رشد می کند و گسترده می شوند و بعد از آن خود گیاه شروع به رشد می کند. بنابراین اندازه گلدان انتخابی باید با اندازه گیاه متناسب باشد.

 

تکثیر گیاه دراسنا کامپکت

تکثیر این گیاه جذاب، یکی از لذت بخش ترین کارها برای افرادی است که از گیاهان آپارتمانی نگهداری میکنند. تکثیر دراسنا کامپکت به دو روش قلمه زدن و خوابانیدن ساقه انجام میشود.

 

در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم.

 

روش قلمه زدن به دو طریق انجام میشود:

۱_ سرزنی شاخه ها :

این روش یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر گیاه دراسنا کامپکت می باشد.به این منظور،سرشاخه ها را از زیر برگ ها برش بزنید.توجه کنید که قلمه تهیه شده دارای یک گره باشد.سپس قلمه گرفته شده را در خاک مناسب و یا یک ظرف آب قرار دهید تا ریشه بدهد.توصیه ما به شما، ریشه دار کردن قلمه به وسیله آب است؛زیرا با این روش می‌توانید وضعیت گیاه را بهتر بررسی نمایید و شاهد رشد ریشه ها باشید.ظرف حاوی قلمه را در مکان گرم قرار دهید. بعد از اینکه ریشه ها حدود دو و نیم سانت رشد کردند،می توانید گیاه را به خاک و گلدان مناسب انتقال دهید.

۲_ قلمه ساقه :

برای انجام این روش،قلمه هایی به طول ۲۰ سانتی متر از ساقه،بدون برگ گیاه،جدا کنید توجه کنید که هر قلمه چندین گره در طول خود داشته باشد.سپس قلمه تهیه شده را در آب یا خاک مناسب قرار دهید و منتظر ریشه زدن آن باشید.لازم به ذکر است که ریشه زدن به این روش، کمی بیشتر از روش قبلی طول می کشد.

روش خوابانیدن ساقه :

انجام این روش،مانند قلمه زدن است.تنها تفاوتی که دارد این است که،ساقه ها قبل از جدا شدن از گیاه به ریشه زایی تحریک می شوند.برای انجام روش خوابانیدن هوایی، یک چاقوی تیز را ضدعفونی کرده و با آن پوست قسمتی از ساقه را به طول یک الی دو سانتیمتر جدا کنید.سپس به محل بریده شده مقداری هورمون ریشه زایی بزنید.اکنون دور آن را با خزه اسفاگنوم و کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.بعد از مدتی ساقه،از محل بریده شده شروع به ریشه دادن می کند.بعد از مشاهده ریشه ها میتوانید ساقه را از زیر ریشه ایجاد شده،قطع کنید و آن را به گلدان مناسب منتقل کرده و از گیاه جدید خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر