آلوئه ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی پر طرفدار و محبوب از خانواده ساکولنت ها می باشد که آن را در آپارتمان نیز می توان پرورش داد. بیشترین محبوبیت آلوئه ورا به علت خواص دارویی آن است؛البته که از استفاده های خوراکی و نوشیدنی های خوش طعم آن نیز نمی‌توان غافل شد.نگهداری از این گیاه کار سختی نمی باشد.شما با داشتن یک گیاه آلوئه ورا در منزل خود،می توانید علاوه بر زیبایی از خواص آن نیز بهره مند شوید.

نحوه پرورش و نگهداری گیاه آلوورا

. آبیاری آلوئه ورا :

برای آبیاری به این گیاه،صبر کنید تا سطح خاک کاملا خشک شود،زیرا آلوئه ورا آب را در برگ های خود ذخیره میکند،نه در خاک و ریشه،بنابراین احتیاجی به آبیاری زیاد ندارد.به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد برای آلوئه ورا بسیار مضر می باشد.این گیاه خاک خشک را ترجیح می دهد،مخصوصاً در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف تر است.به هیچ عنوان خاک این گیاه را غرقابی نکنید.

اگر شاهد نازک و لوله ای شکل شدن برگ های آلوورا خود شدید، به معنای تشنگی و کمبود رطوبت می باشد.میزان آبیاری را افزایش دهید،همچنین میتوانید برای تقویت به گیاه کود بدهید.

 

. نور مورد نیاز آلوئه ورا :

مناسب ترین حالت نور برای آلوورا،نور زیاد و غیر مستقیم خورشید می باشد.این گیاه می‌تواند زیر نور مستقیم خورشید نیز قرار بگیرد،اما اگر مدت زمان طولانی،نور مستقیم خورشید به آن بتابد،باعث سوختن برگ های آلوئه ورا می شود.همچنین کمبود نور نیز می‌تواند منجر به صاف و کدر شدن برگ های گیاه شود‌.

اگر رنگ برگ های گیاه آلوئهورا شما به نارنجی و قهوه ای تغییر رنگ داد و یا روی برگ ها لکه های پراکنده مشاهده کردید،به معنای دریافت نور،بیش از حد نیاز است.

 

. دمای مناسب آلوئه ورا :

مناسب ترین دما برای نگهداری گیاه آلوئه ورا،دمایی بین ۱۷ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.این گیاه در دمای بالاتر و پایین تر آسیب می بیند.اگر در مناطق سردسیری با زمستان‌های طولانی زندگی می‌کنید،دقت کنید که به محض آغاز فصل سرما،گیاه آلوئه ورا خود را به داخل خانه منتقل کنید تا دچار آسیب و یخ‌زدگی نشود.اگر در مناطقی با آب و هوای گرم و معتدل زندگی می کنید،می توانید در فصل های بهار و تابستان،گیاه خود را به فضای باز انتقال دهید.

 

. خاک و کود دهی مناسب آلوئه ورا :

مناسب ترین خاک برای نگهداری و رشد مناسب آلوئه ورا، خاکی با زهکشی عالی می باشد.اگر قصد کاشتن گیاه آلوئه ورا در باغچه و فضای باز را دارید،نیازی نیست نگران خاک آن باشید،زیرا خاک باغچه معمولاً از زهکشی خوبی برخوردار است.بهتر است برای نگهداری از این گیاه،از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید،زیرا این خاک ها از ترکیب مناسبی برخوردار هستند و برای این نوع گیاهان بهینه شده اند.

به منظور کوددهی به گیاه آلوئه ورا،می توانید از کود رقیق یا از کود نیمه قوی ۱۰۴۰۱۰ استفاده نمایید. همچنین اگر خاک گیاه حاصلخیز نبود،می توانید ماهی یکبار از کود نیمه قوی استفاده کنید(ابتدای بهار تا اواخر تابستان).برای گیاه کاشته شده در باغچه نیز می توانید از کود های گرم و کودهای ارگانیک برای تغذیه گیاه استفاده نمایید.

 

. تعویض گلدان آلوئه ورا :

توجه کنید که برای انتخاب گلدان گیاه آلوئه ورا،باید گلدانی با حفره های زهکشی زیاد انتخاب کنید.از آنجایی که گلدان های سرامیکی نسبت به گلدان های پلاستیکی، رطوبت را به میزان بیشتری در دیواره خود نگه می دارند، اگر انتخاب شما گلدان سرامیکی است،توجه کنید که سوراخ های زهکشی متعددی داشته باشد تا از جمع شدن آب و فاسد شدن ریشه جلوگیری کنید.

تعویض گلدان گیاه آلوورا زمانی انجام می شود که ریشه های آن متراکم و فشرده شده یا برگچه های زیادی در پایین گیاه ظاهر شوند.

لازم به ذکر است که گیاه آلوئه ورا جزو گیاهان سمی می باشد؛ بنابراین آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

. آفات و بیماری های رایج آلوئه ورا :

اگر برگ های گیاه آلوئه ورا شما به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ دادند،آن ها را از نظر حضور شپشک آردی و کنه تارعنکبوتی بررسی کنید.اگر آن ها را مشاهده کردید،برای مقابله،ابتدا برگ های درگیر را جدا کنید،سپس گیاه را با دستمال آغشته به الکل تمیز نمایید.

گیاه آلوئه ورا معمولاً با مشکلاتی مانند پژمرده شدن برگ ها مواجه می‌شود و اگر رسیدگی صورت نگیرد،گیاه کاملاً از بین می رود.یکی دیگر از مشکلات رایج گیاه آلوئه ورا قهوه ای شدن و ریزش برگ های آن می باشد.

اگر آلوئه ورا نور بیش از حد دریافت کند،برگ های آن دچار سوختگی می شوند.در چنین شرایطی باید گیاه را به محیط کم نور انتقال دهید و به تدریج به محیط پر نور منتقل کنید.

یکی دیگر از علت های قهوه ای شدن برگ های آلوئه ورا، تغییرات دما می باشد.توجه کنید که دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد منجر به قهوه ای شدن گیاه و از بین رفتن آن می شود.همچنین دمای بالا نیز به همین صورت می باشد.

یکی دیگر از علت های خشک،قهوه ای و پژمرده شدن آلوئه ورا،کم آبی و تشنگی آن است.برای جلوگیری از این مشکل، گیاه را به موقع آبیاری نمایید.

اگر متوجه وجود نقاط نرم و لزج روی برگ ها شدید،میتواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد.در این حالت برگ ها از آب اشباع می شوند و به مرور زمان،به دلیل ابتلا به بیماری های قارچی،از بین میروند.

 

. تکثیر آلوئه ورا :

آلوورا را می توانید از طریق پاجوش و برگ تکثیر کنید.اما بهترین روش برای تکثیر آن،تکثیر از طریق پاجوش است.

برای تکثیر از طریق پاجوش،زمانی که گیاه پاجوش داد،به آرامی پاجوش را جدا کنید و در گلدان جدید بکارید.بعد از مدتی گیاه ریشه های جدید می دهد و کاملاً مستقل خواهد شد.

برای تکثیر به روش برگ نیز با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز قسمتی از یک برگ را به آرامی برش بزنید.سپس آن قسمت را در محیطی گرم نگهداری کنید تا پینه ببندد و از ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند.سپس آن را در گلدان بکارید تا برگ های جدید جوانه بزنند.

 

خواص گیاه آلوورا

آلوئه ورا دارای خواصی اثبات شده و بی نظیر برای پوست و مو می باشد.برای بهره مندی از خواص بی نظیر این گیاه، کافی است ژل داخل برگ ها را جدا کرده و بر روی پوست و موی خود استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر