آگلونما

آگلونما

آگلونما یک گیاه زینتی و همیشه سبز می باشد‌.این گیاه جذاب بومی مناطق جنوب شرق آسیا است (گرمسیری و نیمه گرمسیری) آگلونما تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و به همین جهت یکی از محبوب ترین گیاهان رنگی بین مردم می باشد. میزان رشد این گیاه از آرام تا متوسط متغیر است، بنابراین اگر دنبال گیاهی با رشد سریع هستید، آگلونما به شما توصیه نمی شود. میزان رشد به نوع گونه های مختلف و همچنین نور محیط بستگی دارد.

رشد این گیاه در نور کم کاهش می یابد، بنابراین اگر دوست دارید شاهد شکوه و زیبایی بیشتر گیاه خود باشید آن را در نور مناسب قرار دهید.

انواع آگلونما از لحاظ ظاهر به یکدیگر شبیه می باشند، تنها تفاوت میان گونه‌های مختلف،رنگ بندی و میزان نور مورد نیاز می باشد.

برگ های این گیاه بیضی شکل، بزرگ و براق هستند. این برگ ها به وسیله ساقه های کوتاه،به ریشه متصل می شوند و در روند رشد آگلونما برگ های جدید یا از میان برگ های قدیمی می رویند و یا به صورت کاملاً مستقل رشد می کند (پاجوش) .

اگر شرایط نگهداری از آگلونما ایده آل باشد، شاهد گلدهی آن خواهید بود و این گل ها ظاهری شبیه به گل اسپاتی فیلوم دارند و سفید رنگ می باشند.

گاهی اوقات گیاه آگلونما به جای گل، میوه هایی به رنگ قرمز می دهد. به طور کلی اگر شاهد گلدهی و میوه دهی آگلونما خود بودید،باید به خود افتخار کنید ، زیرا نشان می دهد که به خوبی از گیاه نگهداری کرده اید.

لازم به ذکر است که بعد از گلدهی نباید بگذارید گل برای مدت طولانی بر روی گیاه باقی بماند، زیرا گل باعث ضعیف شدن گیاه اصلی میشود، بنابراین با یک وسیله تیز و تمیز گل را از گیاه اصلی جدا کنید. جدا کردن گل از گیاه قطعاً به نفع گیاه مادر می باشد.

انواع مختلف آگلونما

همانطور که گفته شد گونه های مختلف آگلونما از نظر رنگ و نور مورد نیاز با یکدیگر متفاوت هستند. خوب است بدانید که گیاهان برای تولید رنگدانه در برگ، به نور احتیاج دارند. بنابراین هرچه رنگ گیاه تیره تر باشد به نور کمتری احتیاج دارد.

 

آگلونما سفید

برگ های این گیاه سبز مایل به سفید می باشند و آگلونما سفید یکی از زیباترین گونه های آگلونما است.

این گیاه با توجه به رنگ برگ هایش، به نور زیادی احتیاج دارد ؛ بنابراین اگر نور زیاد در محیط مورد نظر ندارید این گیاه را خریداری نکنید.

 

آگلونما قرمز

یکی از پرطرفدارترین گونه های آگلونما، آگلونما قرمز است.  برای ایجاد لکه های قرمز رنگ روی برگ های این گیاه، باید نور زیادی به آن بتابد.

اگر نور کافی برای آگلونمای قرمز فراهم نباشد ، با گذشت زمان برگ ها رنگ قرمز خود را از دست داده و به رنگ سبز در می آیند.

 

آگلونما بلک

یکی از معروف ترین گونه های آگلونما،آگلونما بلک است. برگ های این گیاه سبز تیره بوده و در بعضی از قسمت ها سبز روشن با آنها ترکیب می شود. برگ های آگلونما بلک برای تشکیل رنگدانه، به نور کمتری احتیاج دارند. بنابراین این گیاه، یک گیاه مناسب برای محیط های کم نور می باشد.

 

آگلونما کاهویی

این نوع از آگلونما برگ های کاهویی رنگ دارد و روی برگ ها شیار هایی به رنگ سبز تیره به وجود می آید.

به طور کلی گیاه آگلونما گونه های بسیار متنوعی دارد ، که ما به توضیح مختصری در مورد گونه های معروف و مشهور آن پرداختیم.

 

شرایط نگهداری و پرورش آگلونما

  • آبیاری آگلونما :

مناسب ترین راه برای تشخیص زمان آبیاری گیاه آگلونما، بررسی سطح خاک می باشد. اگر خاک به اندازه ۱ الی ۲ سانتی متر خشک بودوقت آبیاری گیاه فرارسیده است.

دقت کنید که در فصل گرم تابستان، گیاه را به طور کامل و کافی آبیاری کنید و رطوبت را افزایش دهید. اما در فصل زمستان آبیاری را کاهش داده و توجه کنید که گیاه کاملا خشک نشود. به طور کلی در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان حدوداً هر دو تا سه هفته یکبار آبیاری کافی می‌باشد.

 

  • نور مورد نیاز آگلونما :

همانطور که پیشتر ذکر شد،این گیاه نسبت به نوع گونه، به میزان متفاوتی نور نیاز دارد. از آگلونماهای رنگی در محیط های پر نور و از آگلونما بلک در محیط کم نور نگهداری کنید. دقت کنید که نور مناسب برای این گیاه، باید غیر مستقیم باشد، زیرا نور مستقیم منجر به سوختن برگ های گیاه خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید که آگلونما را هر چند ماه یکبار بچرخانید تا نور به صورت مساوی به تمام نقاط گیاه برسد.

 

  • دما و رطوبت مناسب آگلونما :

این گیاه گرما را به سرما ترجیح می دهد؛ به طور کلی مناسب ترین دما برای نگهداری آگلونما دمای معتدل آپارتمان می باشد. توجه کنید که این گیاه را در معرض وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید‌.

از آنجایی که زادگاه آگلونما مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد، بنابراین این گیاه می تواند با محیط خانه سازگار شود. اما در فصل تابستان و گرما بهتر است ۲ الی ۳ بار گیاه را غبار پاشی کنید و همچنین می توانید از روش جزیره استفاده نمایید. آگلونما در محیطی با رطوبت بالا، رشد بهتری دارد اما می تواند با رطوبت کم هم سازگار شود.

به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی برگ ها، نشان دهنده خشکی محیط است.بهتر است رطوبت را افزایش دهید.

 

  • خاک و کوددهی مناسب گیاه آگلونما :

این گیاه نیز مانند دیگر گیاهان آپارتمانی، باید در خاک سبک کاشته شود، همچنین خاک مناسب باید دارای زهکشی خوب باشد. شما می توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت، احتمال پوسیدگی در گیاه را کاهش دهید.

به منظور کود دهی به گیاه آگلونما، می‌توانید در فصل رشد با استفاده از کود مایع و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی گیاه را تغذیه کنید ، دقت کنید که کوددهی بیش از حد می تواند باعث نابودی گیاه شود.

 

  • تعویض کردن و هرس آگلونما :

از آنجایی که این گیاه در طول سال ریشه دهی کرده و گلدان از ریشه پر می شود، بنابراین باید هرسال گیاه آگلونما را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

هرس آگلونما در صورت جدا کردن گل روییده شده در گیاه، تکثیر گیاه و جدا کردن برگ های زرد از پایین گیاه انجام می شود.

 

  • تکثیر آگلونما :

این گیاه جذاب و زیبا را می توانید با استفاده از روش تقسیم بوته، کاشت بذر و قلمه ساقه تکثیر کنید.

برای تقسیم بوته ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و با استفاده از قیچی جوانه های گیاه را از گیاه مادر جدا کرده، توجه کنید که جوانه انتخابی ریشه زده باشد و حداقل دو برگ نیز داشته باشد. سپس جوانه جدا کرده را در خاک کمپوست و در یک گلدان با دهانه ۹ سانتیمتری بکارید. خاک را فشرده کنید تا هوا به ریشه گیاه نرسد. برای تسریع در ریشه دهی روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. گیاه را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید و همچنین دمای مناسب ۲۰ الی ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد، بعد از گذشته حدود دوماه، ریشه دهی انجام می شود. مناسب ترین فصل برای تکثیر به روش تقسیم بوته فصل بهار تا تابستان می باشد.

برای تکثیر به روش قلمه می‌توانید یک ساقه محکم و قوی را انتخاب کرده و آن را به قسمت های ۴ و ۵ سانتی متری برش بزنید، یک سوم از قسمت های بریده شده را در خاک فرو کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. دمای محیط را نیز ۲۴ درجه تنظیم کنید، قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. بعد از مدتی شاهد رشد گیاه و برگدهی آن خواهید بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر