آنتوریوم

آنتوریوم (درفش گیاه)

آنتوریوم با نام علمی Anthurnium spp گیاهی همیشه سبز و جذاب است که دارای ۱۰۰۰ گونه مختلف می باشد. این گیاه بومی نواحی گرمسیری (آمریکای مرکزی شمال آمریکای جنوبی و کارائیب) می باشد.

از میان انواع مختلف درفش گیاه، فقط چند نوع به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می‌شوند.

انواع مختلف این گیاه به شرایط آب و هوایی خاص، مانند رطوبت فراوان و دمای بالا برای رشد بهتر احتیاج دارند، از این رو نگهداری از آنها در آپارتمان کار دشواری  می باشد.

آنتوریوم در دو نوع برگ دار و گل دار وجود دارد. گل‌های این گیاه بافتی محکم دارند و بسیار خوش رنگ و براق می باشند‌ و همچنین برگ های آن به رنگ سبز تیره است، این گل ها عمر طولانی، ظاهری منحصر به فرد و رنگ و بوی ماندگار دارند. اگر گیاه در شرایط ایده‌آل نگهداری شود، در تمام طول سال می تواند گل بدهد؛ در غیر اینصورت گلدهی بین ماه‌های بهمن تا شهریور اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که زادگاه آنتوریوم مناطق گرم و مرطوب است، نگهداری آن در آپارتمان می تواند چالش برانگیز باشد. معمولاً دو گونه از درفش گیاه به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می شوند که عبارتند از :

  • آنتوریوم آندرانوم :

این گیاه دارای برگ های قلبی شکل و براق است که گاهی اوقات با گل مصنوعی اشتباه گرفته می‌شود. گل های این گیاه در رنگ های صورتی،قرمز و سفید دیده می شوند و همچنین گل آذین سنبله ای به صورت عمودی بر روی گل ها قرار گرفته است.

  • آنتوریوم شرزریانوم:

این نوع از آنتوریوم دارای برگ های پیکان شکل می باشد و گل آذین سنبله ای پیچشی دارد. اندازه این گیاه،نسبت به نوع آندرانوم، کوچکتر می باشد.

این دو نوع گیاه هرچند که قیمت بالایی دارند، اما به دلیل ظاهر جذاب و خیره کننده، بسیار محبوب و پرطرفدار شده اند. لازم به ذکر است که نگهداری از این دو گونه آنتوریوم در آپارتمان نیز مشکلات خاص خودش را دارد، اما از آنجایی که این گیاهان سازگاری بیشتری با محیط های داخلی دارند، یادگیری نحوه نگهداری از آن ها،برای افراد مشتاق و باتجربه کار چندان سختی نخواهد بود.

آنتوریوم یک گیاه تصفیه کننده هوا به شمار می رود و می تواند آمونیاک، زایلین، تولوئن و فرمالدئید موجود در هوا را از بین ببرد. این گیاه جزو گیاهان هوازی می باشد (علاوه بر رشد بر روی خاک، می تواند بر روی گیاهان دیگر نیز رشد کند و بدون اینکه آسیبی به آن ها برساند).

شرایط نگهداری و پرورش آنتوریوم :

. آبیاری آنتوریوم :

این گیاه زیبا و جذاب به رطوبت بسیار علاقه مند و از بی آبی و خشکی به شدت بیزار است و برای آبیاری به آنتوریوم، صبر کنید تا سطح خاک کمی خشک شود،سپس از آب ولرم برای آن استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از خشکی و حفظ رطوبت، می توانید گلدان را بر روی سینی شن پر از آب قرار دهید.

لازم به ذکر است که کمبود رطوبت منجر به قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود و همچنین آبیاری بیش از حد می تواند باعث زرد و پژمرده شدن برگ های آنتوریوم شود.

 

. نور مورد نیاز درفش گیاه :

آنتوریوم برای رشد بهتر،به مکان پر نور(نور غیر مستقیم) نیاز دارد. دقت کنید که نور مستقیم آفتاب می تواند باعث سوختن و قهوه ای شدن برگ های این گیاه شود.

 

. دما و رطوبت مناسب آنتوریوم :

همانطور که پیش تر ذکر شد، آنتوریوم دارای صدها گونه مختلف می باشد که زادگاه همه این گونه‌ها، نواحی گرمسیری است. از این رو مناسب ترین شرایط آب و هوایی برای نگهداری از آنتوریوم، تقلید از شرایط زادگاه آن می باشد.

مناسب ترین دما برای نگهداری درفش گیاه دمای بین ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه در دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد از بین میرود و به طور کلی دمای نگهداری از آنتوریوم نباید پایین تر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد باشد. همانطور که گفته شد، آنتوریوم عاشق رطوبت است؛ بنابراین در شرایط آب و هوایی خشک، برای تامین رطوبت،گیاه را غبارپاشی کنید.

 

. خاک و کوددهی مناسب آنتوریوم :

این گیاه برای رشد،به خاک درشت با زهکشی خوب نیازمند است. می توانید از ترکیب شن، ماسه و مقداری پیت ماس برای آنتوریوم استفاده نمایید.

به منظور کوددهی به درفش گیاه، در فصل رشد،از کودهای مایع هر دو هفته یکبار استفاده کنید و برای تغذیه این گیاه از کودهای فسفر بالا استفاده نمایید.

 

. تعویض گلدان آنتوریوم :

معمولاً گلدان این گیاه را هر دو سال یکبار، زمانی که ریشه های آن از گلدان بیرون بزند باید تعویض نمایید. توجه کنید که هنگام تعویض گلدان، گیاه را در گلدانی که خیلی بزرگتر از گلدان قبلی باشد قرار ندهید (۴ الی ۵ سانت بزرگتر کافی است)

حدود یک سوم از گلدان را با خاک تازه پر کنید و گیاه را درون آن قرار دهید.باقی مانده خاک را اطراف گیاه بریزید.

 

. تکثیر آنتوریوم :

یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر درفش گیاه،این است که ریشه های هوایی (ریشه هایی که بالاتر از سطح خاک رشد کرده اند) را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید و داخل گلدانی جدید با خاک تازه و مناسب قرار دهید. بعد از گذشت ۴ الی ۶ هفته ریشه ها شروع به سبز شدن می کنند.

آنتوریوم را به روش قلمه زدن نیز می توان تکثیر کرد و برای این کار، ساقه ای ۱۵ سانتی متری را که دو الی سه برگ بر روی آن قرار دارد، انتخاب کرده و از گیاه جدا کنید. سپس انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و در گلدان با خاک مناسب قرار دهید. سطح خاک را به خوبی آبیاری کرده و از طریق اسپری کردن آب، رطوبت مورد نیازش را فراهم کنید. بعد از گذشت حدود ۴ الی ۶ هفته، قلمه ریشه می دهد و شاخه های جدید رشد خواهد کرد.

 

. آفات و بیماری های آنتوریوم :

آنتوریوم معمولا مورد هجوم آفاتی مانند کنه های عنکبوتی، حشره پولک دار،شپشک آرد آلود و مگس سفید قرار می گیرد. برای مقابله با آن‌ها می‌توانید از سموم آفت کش استفاده نمایید.

گاهی ممکن است شته ها به گیاه حمله کنند.در صورت مشاهده، می توانید از ترکیب آب و صابون مایع استفاده کنید.

اگر آنتوریوم شما از نوع گلدار است اما گلدهی ندارد، باید خاک، دما، تغذیه و میزان نور دریافتی آن را بررسی کنید.

اگر محل نگهداری آنتوریوم سرد و خشک باشد ممکن است که برگ های آن دچار سوختگی شوند و همچنین پوسیدگی های قارچی، به وجود آمدن لکه روی برگ ها و بادزدگی، در موارد نادر اتفاق می‌افتد.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

تبلیغات بنری اطلاعات بیشتر